Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Het brein achter leren : leermotivatie verhogen en beter laten leren door breinkennis
Authors: ---
ISBN: 9789077866177 9077866175 Year: 2009 Publisher: Meppel School

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe zet je breinkennis praktisch in bij het begeleiden van leerprocessen om leren leuker en effectiever te maken? Gerjanne Dirksen ontwikkelde het BreinCentraal Leren (BCL) model: een praktisch model om opleidingen en onderwijs vorm te geven, te onderbouwen en uit te voeren. Dit model en veel andere praktische tips staan beschreven in dit boekje.


Book
Motivatie binnenstebuiten : het geheim achter gemotiveerde pubers, enthousiaste leerlingen en gedreven studenten
Authors: ---
ISBN: 9789021556383 Year: 2015 Publisher: Utrecht/Antwerpen Kosmos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het succesvolle boek Puberbrein binnenstebuiten legt uit hoe het puberbrein werkt, Motivatie binnenstebuiten is het praktische vervolgboek. Want hoe raken jongeren gemotiveerd iets te willen en te bereiken? De een lijkt niets te willen. De ander wil juist van alles tegelijk en kan maar niet kiezen. Jongeren zijn onderling heel verschillend. De vraag wat iemand motiveert is dan ook heel persoonlijk. In Motivatie binnenstebuiten gaan we daarom op zoek naar de code van motivatie, een heel actueel thema in opvoeding en onderwijs. Een heel praktisch boek voor ouders, docenten, stagebegeleiders, leermeesters en managers.


Book
Activerende en passende werkvormen : naar meer variatie en motivatie in de les : werken aan 21ste eeuwse vaardigheden
Authors: --- ---
ISBN: 9789065080202 Year: 2017 Publisher: Utrecht Amersfoort EDG media CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland staat het activeren en motiveren van leerlingen hoog op de onderwijsagenda. Tevens vindt men dat meer variatie in de les hoognodig is. Docenten zien zelf ook in dat dit een belangrijk onderwerp is. Uit leerlingenenquêtes blijkt vaak dat leerlingen het onderwijs als saai en weinig uitdagend ervaren. Bij de inspectie is het een belangrijk onderdeel uit het waarderingskader.Maar& hoe doe je dit in de praktijk?In dit boek bieden we de lezer op basis van een aantal theoretische principes aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren, effectief te laten leren en variatie te brengen in de les.Centraal staat hierbij het leren van de leerlingen, dat vorm wordt gegeven door het inzetten van bij de doelen en leerlingen passende werkvormen.http://www.cps.nl


Book
Motiveren is te leren
Author:
ISBN: 9789088508080 9088508089 Year: 2018 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als er iets is wat docenten gelukkig maakt dan is het een klas vol met intrinsiek gemotiveerde, in de stof geïnteresseerde en hardwerkende leerlingen. Dit in tegenstelling tot de praktijk, waarin zich vele (nog) ongemotiveerde leerlingen in de klas bevinden. Een zes is goed genoeg, een vijf vaak het resultaat. Maar gelukkig: Motiveren is te leren. Op basis van 38 jaar ervaring in onderwijs en leerlingbegeleiding en 15 jaren bestudering van de wetenschappelijke literatuur over motivatie biedt de schrijver van dit boek antwoorden op de vraag 'Hoe help je leerlingen hun motivatie (terug) te vinden?' De lezer vindt in dit boek zowel suggesties vanuit de wetenschap ten aanzien van wat goed is om te doen en te laten als zeer concrete toepassingsvoorbeelden van de schrijver en zijn collega's. De essentie is terug te brengen tot enerzijds drie verhelderende vragen naar de persoonlijke doelen (Sterk versimpelt: 'Wat wil je?', 'Wat doe je al?', 'Wat ga je doen om het gat tussen die twee te dichten?') en dat op drie niveaus van diepgang (taak, proces, zelfregulatie) en anderzijds het aanpassen van de didaktiek aan de voor motivatie onmisbare en door elke mens gevoelde behoeften aan autonomie, verbondenheid en haalbaarheid van het doel. Vul dit aan met groeimindset bevorderende feedback (vooral complimenteren op proces en inspanning, niet op slim of knap) en je doet het maximale om leerlingen te motiveren. (Bron: www.swpbook.com)


Book
De gemotiveerde leerling
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124583 Year: 2010 Volume: 4 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over motivatie en de verschillende motivatiemethoden is al heel wat onderzoek verricht en al heel wat gepubliceerd. De auteurs van De gemotiveerde leerling hebben hun sporen reeds verdiend in Nederland. Het boekje is het vierde deel in de NIVOZ-reeks (Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken).Het is opgebouwd uit vijf hoofdstukken, waarvan de eerste twee een soort inleiding vormen. Vertrekkende vanuit een aantal levensechte voorbeelden uit recente films die het schoolleven als onderwerp hebben, tracht het boek antwoorden te vinden op o.m. volgende vragen: Hoe kan het dat de ene leerling enthousiast en betrokken zijn school doorloopt, terwijl de andere de zin maar niet kan opbrengen? Wat is het belang van de kwaliteit van leraar-leerlinginteractie? Wat kan een leraar doen om motivatie te bevorderen? Wat is er allemaal nodig om je gemotiveerd te voelen?


Book
Ik kan dat niet zegt mijn kind : omgaan met faalangst bij kinderen
Author:
ISBN: 9789020973877 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!' Het zijn woorden die alle kinderen wel eens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of andere problemen op school. Je kunt maar beter niet antwoorden met ontwijkende dooddoeners als 'Die angst groeit er wel uit', of: 'Ik was vroeger ook zo'. Marc Litière laat zien hoe je beter kunt kijken en luisteren naar je kind en zo de oorzaak van zijn of haar gedrag kunt achterhalen. Hij geeft vele concrete adviezen om met faalangst om te gaan én om faalangst te vermijden.


Book
Kinderen en... hun manieren van leren : motivatie in de klas
Author:
ISBN: 9789057883118 Year: 2011 Publisher: Amersfoort Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De serie Kinderen en hun manieren van leren is ontwikkeld om leraren te ondersteunen bij het aanbod van diverse manieren van leren. De insteek is vooral praktisch met veel voorbeelden uit de praktijk, checklists en modellen. In dit deel staat motivatie van leerlingen en de aanpak van motivatieproblemen centraal. Na een theoretische inleiding wordt uitgelegd wat een leraar in de klas kan doen om zijn leerlingen te motiveren. In het laatste hoofdstuk wordt leren motiveren behandeld. Leren motiveren is een onderdeel van leren leren, m.a.w. als (levenslange) leerling leren hoe je het leren zo goed mogelijk aanpakt en hoe je jezelf kan motiveren.


Book
Kinderen en... hun manieren van leren : differentiatie in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789057883040 Year: 2010 Publisher: Amersfoort Kwint'essens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt specifieke ideeën, strategieën en modellen voor differentiatie in groepen met verschillende leerniveaus. De bedoeling is om het werk in de klas te ondersteunen. Het werk van leraren, maar ook van remedial teachers, interne begeleiders, leraren van "talentenklasjes" en leraren in het buitengewoon onderwijs.


Book
Effectieve feedback in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789463792677 Year: 2019 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Feedback: een van de krachtigste instrumenten waarmee je leerlingen aanzet tot leren. Bovendien kost feedback niets. Alleen moet je weten hoe je feedback geeft die ertoe doet.Dit boek is je gids. Want Effectieve feedback in het onderwijs vertaalt de wetenschappelijke kennis over feedback naar jouw lespraktijk. Onmisbare informatie dus, zowel voor onderwijsprofessionals als voor studenten.Als je dit boek uit hebt, kan je- de drie feedbackvragen toepassen, - op verschillende niveaus feedback geven,- leerlingen corrigeren en toch een fijne leerling-leerkrachtrelatie behouden.Wil jij ideeën om minder te moeten verbeteren én je leerlingen meer laten leren? Aan de slag gaan vanuit een growth mindset? Effectieve feedback zet je aan het denken over je aanpak als professional. Vanaf nu maken jij en je leerlingen zelfs met plezier fouten!(https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792677/Effectieve-feedback-in-het-onderwijs)


Book
Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren : principes die motiveren, inspireren en werken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488054 Year: 2012 Volume: *6 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bereidheid van leerlingen om te leren is al decennia lang de docus van veel en gedegen onderzoek. De aanpak van onderzoekers heeft echter niet altijd bijgedragen tot de transfer van deze inzichten naar de onderwijspraktijk. Die kloof wordt in dit boek gedicht. Het geeft een overzicht van wat er over leerbereidheid geweten is en vertaalt dit in contrete tips voor onder meer leerkrachten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Een verdieping in het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende zienswijzen en bestaande evidentie omtrent (het gebrek aan) leerbereidheid en omtrent wat leren (wel en niet) leuk en boeiend maakt. Daarmee raken we aan de kern van onderwijs, met name de kunst om met leerlingen een zodanige pedagogische en didactische relatie aan te gaan dat zij op een gemotiveerde manier tot leren bereid zijn.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by